Katalizator to urządzenie, które wykorzystuje reakcje chemiczne do usuwania szkodliwych emisji spalin z Twojego samochodu. Katalizator wewnątrz konwertera aktywuje i przyspiesza reakcje chemiczne, przekształcając szkodliwe gazy w mniej szkodliwe substancje.
Katalizator jest elementem układu wydechowego, który jest instalowany w samochodach w celu zmniejszenia ich emisji gazów zanieczyszczających, takich jak tlenek węgla (CO) i tlenek azotu (NO). Gazy te uwalniane są w wyniku niepełnego spalania benzyny.
Katalizatory działają w procesie zwanym utlenianiem, w którym substancje chemiczne zawarte w spalinach łączą się z różnymi pierwiastkami, takimi jak miedź i cynk. Metale te działają jako katalizatory, czyli wyzwalacze reakcji między chemikaliami a tlenem w powietrzu.
Jak działa katalizator?
Katalizator wewnątrz konwertera aktywuje i przyspiesza reakcje chemiczne, przekształcając szkodliwe gazy w mniej szkodliwe substancje. Po wejściu do konwertera te niebezpieczne gazy mieszają się z materiałami katalizatora i tlenem z powietrza. W ten sposób powstają nowe związki chemiczne, w tym dwutlenek węgla (CO) i woda (H2O). Materiały katalizatora wewnątrz konwertera zwiększają swoją temperaturę w miarę zachodzenia reakcji.
To ciepło jest energią, która napędza reakcję chemiczną. Gdy spaliny przechodzą przez konwerter, ich temperatura wzrasta. Zwiększona temperatura wewnątrz konwertera, wraz z obecnością tlenu, powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej. Szybkość, z jaką zachodzi reakcja, określa ilość zanieczyszczeń usuwanych ze spalin.
Spaliny wewnątrz konwertera
Proces usuwania szkodliwych gazów rozpoczyna się w komorze spalania silnika. W komorze tej paliwo miesza się z powietrzem. Następnie mieszanka trafia do cylindra, gdzie jest sprężana przez unoszący się tłok. Nagłe uwolnienie sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli wybuch, powoduje powrót tłoka w dół. Ruch ten powoduje obrót wału korbowego, który napędza koła samochodu. Podczas spalania około 20% paliwa nie reaguje z tlenem. To niespalone paliwo uwalniane jest w postaci spalin. Część niespalonego paliwa zależy również od gatunku benzyny używanej przez samochód. Im wyższy procent niespalonego paliwa, tym bardziej szkodliwe są spaliny.
Zalety stosowania katalizatora.
- Redukcja szkodliwych emisji: Główną zaletą katalizatora jest zmniejszenie szkodliwych emisji w spalinach.
- Dłuższa żywotność części silnika: Zmniejszona ilość szkodliwych emisji w spalinach zapewnia również dłuższą żywotność części silnika.
- Zmniejszenie zużycia paliwa: Zmniejszenie szkodliwych emisji przekłada się również na zmniejszenie zużycia paliwa.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://rm-motors.com/pl/12-katalizatory