Dlaczego warto oddać samochód do skupu?

Branża motoryzacyjna bardzo szybko się rozwija. Zjawisko globalizacji spowodowało napływ do kraju różnych zagranicznych produktów, a postęp technologiczny przynosi co raz lepsze udoskonalenia. Na...

Wszystko, co musisz wiedzieć o pistoletach i jednostkach natryskowych

W świecie przemysłowej aplikacji farb istnieją dwa główne rodzaje urządzeń używanych do rozpylania cieczy: pistolety i agregaty. Oba mogą być używane do nakładania farby...

Przystępny sposób na ładowanie samochodu w domu

Ładowanie samochodu przez instalację fotowoltaiczną to jeden z najlepszych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego i zaoszczędzenie pieniędzy. Jest wiele powodów, dla których warto zainwestować...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Montażownica do opon jest niezbędna wszędzie tam gdzie pojawia się częsta potrzeba wymiany opon – w zakładzie wulkanizatorskim i warsztacie mechanicznym. Większość montażownic przystosowana jest do współpracy z kołami samochodów osobowych. W przypadku montażu opon ciężarowych wybór modeli nie jest tak duży. 

Jak wybrać montażownicę? 

Przy wyborze wyposażenia do montażu opon należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kilka kluczowych cech.

Maksymalna średnica koła — ta wartość zwykle waha się od 24 do 90 cali. Do serwisowania samochodów osobowych, SUV-ów, minivanów idealnie nadają się modele o średnicy do 40 cali. Do pracy z ciężarówkami i sprzętem specjalnym optymalna wartość będzie mieścić się w zakresie od 60 do 90 cali.

Maksymalny rozmiar koła – Wartość tego parametru zwykle zawiera się w przedziale od 12 do 15 cali, dla samochodów ciężarowych i wyposażenia specjalnego do 42.

Napięcie robocze – Większość maszyn do wymiany opon jest zasilana z sieci elektrycznej 380V. Warto również zauważyć, że istnieją również urządzenia o małej mocy do jednego kilowata, które należy podłączyć do sieci jednofazowej.

Ciśnienie powietrza – Do prawidłowej pracy siłownika pneumatycznego wymagane jest ciśnienie mieszanki powietrza w zakresie od 8 do 9 atmosfer.

Jak działa montażownica do opon?

Montażownica do opon  w swojej konstrukcji jest niesamowicie prostym urządzeniem. Na podstawie znajduje się statyw z zamocowaną na nim głowicą montażową, pod głowicą znajduje się element z zaciskami, a z boku zwykle umieszczony jest nóż wyciskający, który napędzany jest pneumatyką. 

Montażownica musi być podłączona nie tylko do sieci, ale również do kompresora lub innego źródła mieszanki sprężonego powietrza. Aby odłączyć gumę od dysku, należy użyć wyciskarki do gumy. Następnie koło należy położyć i zabezpieczyć. Później głowica montażowa jest wprowadzana do demontażu. Obszar roboczy głowicy umieszcza się między gumą a dyskiem, po czym za pomocą dźwigni (zwykle uchwytu) dociskaną krawędź gumy nakłada się na głowicę montażową. Potem należy nacisnąć pedał, który z kolei napędza stół obrotowy, który obraca się jednocześnie z zaciśniętym kołem, a dysza wypuszcza gumę na całym obwodzie tarczy. W podobny sposób odbywa się demontaż drugiej części dysku. Ta zasada działania jest typowa dla większości montażownic przeznaczonych do samochodów osobowych.

Jaką montażownicę kupić?

W przypadku dużych serwisów samochodowych i sklepów oponiarskich uniwersalne automatyczne montażownice są idealne do serwisowania opon dętkowych i bezdętkowych, które obsługują szeroki zakres średnic stopek od 14 do 56 cali. Umożliwi to serwisowanie zarówno samochodów osobowych, jak i lekkich ciężarówek. Również duże serwisy samochodowe wolą kupować oddzielne montażownice do obsługi samochodów osobowych i ciężarowych.

Montażownica do opon powinna mieć następujące cechy: funkcjonalny cylinder dociskowy o podwójnym działaniu. Niezbędna jest obecność ogranicznika ciśnienia (wbudowanego lub zdejmowanego), który automatycznie zatrzyma pompowanie koła po osiągnięciu wymaganego ciśnienia. Absolutnym must have są specjalne zaciski, przesunięte na boki w stosunku do linii średnicy stołu. Zapobiegają one ślizganiu się felgi podczas pracy. Niedawno takie zaciski były obecne jedynie tylko na europejskich urządzeniach, dziś są w nie wyposażone nawet chińskie i tajwańskie montażownice.

Jak dbać o montażownicę do opon?

Montażownica jest codziennie narażona na duże obciążenia. Dotyczy to zwłaszcza sezonu wymiany opon. Nawet najbardziej niezawodne maszyny i stojaki mogą ulec uszkodzeniu. Oto kilka wskazówek dotyczących właściwej pielęgnacji sprzętu. Można ich używać niezależnie od marki lub modelu, ale należy pamiętać, że niektóre modele mogą wymagać dodatkowych prac konserwacyjnych. Aby uzyskać pełne informacje, zapoznaj się z instrukcją obsługi.

 

Każdego dnia przed rozpoczęciem pracy z montażownicą ważne jest sprawdzenie jej stanu. To zajmuje tylko kilka minut:

  • Sprawdź, czy wszystkie nakrętki są dokręcone,
  • Sprawdź, czy wszystkie połączenia są szczelne,
  • Sprawdź, czy wszystkie ruchome części działają prawidłowo – bez nagłych zatrzymań, 
  • Sprawdź, czy w przewodach pneumatycznych nie ma wycieków powietrza. Jeśli je zauważysz, lepiej je wymień, 
  • Sprawdź szczelność wszystkich kabli elektrycznych, 

Nie uruchamiaj montażownicy, jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy na przewodach elektrycznych.

- REKLAMA -

Jak wybrać montażownicę do opon?